דרוג הערך:
מידת עניין
רמת דיוק
מידע מלא
חדשנות
הוסף דירוג לספר 5 מדרגים

תפרוסת האוכלוסייה הדתית-לאומית בישראל

בחורים צעירים ליד ביתם
בחורים צעירים ליד ביתם
מאיר שריקי, קשת רוזנברג
בחורים ליד ביתם
בחורים ליד ביתם
סימה זלצברג
אם ובנה
אם ובנה
סימה זלצברג
צעירות
צעירות
סימה זלצברג
שרון הורנשטיין, עוז אלמוג

נוצר ב-6/4/2008

איתור ריכוזים של אוכלוסיה דתית לאומית

אנשי המגזר הדתי לאומי מפוזרים במקומות רבים ברחבי הארץ. למעשה כמעט בכל יישוב עם אוכלוסיה יהודית מתגוררים דתיים לאומיים. למעט הקיבוצים והמושבים הדתיים ומספר התנחלויות בשטחי יהודה ושומרון אין ולו יישוב אחד בארץ שבו יש ריכוז הומוגני ואפילו רוב של חובשי כיפות סרוגות.

עם זאת, קיימת נטייה של משפחות דתיות להתרכז בשכונות בערים הגדולות וליצור קהילה מקומית. זאת, הן בשל הצורך בבית כנסת משותף, במוסדות לימוד מתאימים לילדים ובשירותי דת נוספים, והן בשל המשיכה הטבעית של כל אדם לגור בחברת הדומים לו. זאת ועוד, דתיים מחפשים לקנות דירה בשכונות עם ריכוזי אוכלוסיה דתית, גם בשל ההנחה שבשכונות הללו תיווצר בשבת ובחגים אווירת קודש, החשובה לאקולוגית המחיה.

למרות הפיזור הגדול, רוב הדתיים הלאומיים מרוכזים בארבעה ריכוזים: ירושלים, יהודה ושומרון, ערי השרון (פתח תקווה, נתניה, כפר סבא, רעננה, גבעת שמואל ועוד), ובמושבים וקיבוצים דתיים (19 ישובים במדינת ישראל הם יישובים הנמנים על תנועת הקיבוץ הדתי - קיבוצים דתיים ומושבים שיתופיים). היתר מפוזרים ברחבי הארץ, בעיקר בשכונות מבוססות. רק מעטים מתגוררים בשכונות מצוקה ויישובים המאופיינים ברמה סוציו-אקונומית נמוכה. האוכלוסייה הדתית בשכונות המצוקה ועיירות הפיתוח, עברו בשנים האחרונות או תהליכי חילון או לחילופין התחזקות דתית וחבירה לש"ס. לכן האחיזה של המגזר הדתי לאומי באזורים הללו נחלשה.

האזורים בהם נמצאו ריכוזים נומינליים

אזור עם ריכוז נומינלי הוא אזור שבו מספר הדתיים הלאומיים המתגוררים בו מהווה שיעור משמעותי מתוך כלל אוכלוסיית הדתיים הלאומיים בארץ. לדוגמא, רוב תושבי הערים פתח תקווה, נתניה ורעננה אינם דתיים, אולם בשלוש הערים הללו מתגוררת אוכלוסיה דתית המהווה שיעור משמעותי מתוך מספרם של כלל הדתיים בארץ כ-60,735, שהם למעלה מ-10% מכלל המגזר הדתי לאומי.

את הריכוזים הנומינאליים של האוכלוסייה הדתית לאומית מיפינו באמצעות חישוב סך הבוחרים למפלגת האיחוד הלאומי מפד"ל – רשימה יהודית לאומית מאוחדת ולרשימה ולחזית דתית לאומית בהנהגת ברוך מרזל בכל אזור (על הזיקה שבין הצבעה לבין שיעור הדתיים ראו הסבר להלן).

במניין הריכוזים הבאנו את אותם אזורים, שבהם מספר המצביעים למפלגות הנ"ל היה לפחות אחוז אחד מכלל המצביעים למפלגות אלה בכל הארץ. סך כל המצביעים למפלגות הדתיות - ציוניות בארץ עמד בשנת 2006 על כ-224,000 איש, ועל כן הבאנו בחשבון כל אזור, שבו עלה מספר המצביעים למפלגות אלה על 2,000 איש.

ריכוזים אלו נמצאו ביהודה ושומרון, בערים הגדולות, בערי הפריפריה בדרום הארץ (בעיקר עיירות פיתוח ומושבים בנגב) ביהודה ושומרון, אשר מורכב מרביתו מהתנחלויות אידיאולוגיות המזוהות עם הציונות הדתית, ואזור הקריות שליד מפרץ חיפה.

סה"כ הצביעו למפלגות הדתיות הציוניות באזורים הללו 173,539 איש, שהם כ-77% מכלל המצביעים למפלגות אלה בארץ. כלומר ניתן להעריך (בהתאם לשיטה שתפורט להלן) כי באזורים אלה מרוכזת רוב האוכלוסייה הדתית לאומית בארץ.

אזורים, בהם מספר המצביעים למפלגות הדתיות ציוניות עלה על 2,000, בחירות 2006
היישוב / האזור מספר המצביעים למפלגות הדתיות הציוניות ביישוב / באזור חלקם של מצביעי המפלגות הדתיות הציוניות ביישוב / באזור מתוך כלל מצביעי המפלגות הדתיות הציוניות בארץ
יהודה ושומרון * 35,052 כ-16%
ירושלים 29,639  כ-13%
מחוז דרום (ללא הערים הגדולות אשקלון אשדוד ובאר שבע) 13,153 כ-6%
פתח תקווה 11,354 כ-5%
נתניה 7,657 כ-3.5%
תל אביב 6,547 כ-3%
אלעד 6,000 כ-2.7%
חיפה 5,737 כ-2.5%
רחובות 5,301 כ-2.4%
רמת גן 5,009 כ-2.2%
באר שבע 5,006 כ-2.2%
ראשון לציון 4,578 כ-2%
קריות (לא כולל קרית חיים וקרית שמואל השייכות לחיפה) 4,407 כ-2%
בני ברק 4,172 כ-1.9%
אשדוד 4,055 כ-1.8%
רעננה 3,963 כ-1.8%
בית שמש 3,946 כ-1.8%
בת ים 3,563 כ-1.6%
חולון 3,499 כ-1.6%
אשקלון 3,287 כ-1.5%
כפר סבא 2,663 כ-1.2%
גבעת שמואל 2,613 כ-1.1%
מודיעין-מכבים-רעות 2,338 כ-1.0%
סה"כ 173,539 כ-77%

 

יישובים ושכונות עם ריכוזים יחסיים משמעותיים

רקע

אזור מגורים עם ריכוז יחסי משמעותי של דתיים מוגדר על ידינו כאזור ששיעור הדתיים שבו קרוב או גדול משיעור הדתיים באוכלוסיה היהודית במדינת ישראל (על שיעור זה ראו ערך נפרד "גבולות וממדי המגזר הדתי-לאומי").

במסגרת האזורים האלה נכללים ישובים קטנים ביהודה ושומרון, קיבוצים דתיים, ישובים בפריפריה, בעיקר עיירות פיתוח ומושבים בדרום, שכונות בתוך ערים גדולות וכן מספר קטן של יישובים ברמת הגולן.

אין בידנו נתונים על שיעורי דתיים ברזולוציה של שכונה ורחוב. על מנת למפות את אזורי מגורים שבהם יש ריכוז יחסי של דתיים לאומיים נעזרנו בפילוח תוצאות הבחירות לכנסת ה-17 (משנת 2006). הנחנו שקיים דמיון בין שיעור המצביעים למפלגת האיחוד הלאומי-מפד"ל + חזית דתית לאומית בהנהגת ברוך מרזל ביישוב לבין שיעור הדתיים הלאומיים באותו יישוב. הנחה זו התבססה על התובנות הבאות:

  1. איחודן של מפלגות המפד"ל והאיחוד הלאומי יצר ריכוז של קולות מהמגזר הדתי-לאומי. בבחירות הקודמות התפצלה ההצבעה של אנשי המגזר בין שתי המפלגות הללו. מקובל להניח כי רובם המוחץ של מצביעי המפד"ל-איחוד לאומי הם דתיים לאומיים. הנחה זו מתבססת על מצעה של המפלגה, הנבדל מהמתחרה הימנית - "ישראל ביתנו". חרף מצעה המדיני הימני, מצעה האזרחי של "ישראל ביתנו" אינו עולה בקנה אחד עם מצעה הדתי של מפלגת האיחוד הלאומי-מפד"ל.
  2. בניגוד למערכות בחירות קודמות, המפלגות הגדולות לא היוו הפעם אופציה ריאלית עבור מצביעים מקרב המגזר הדתי לאומי.
    מפלגות העבודה וקדימה זוהו עם ביצוע ההתנתקות שעוררה זעם ותסכול רב בקרב המגזר הדתי לאומי.
    מפלגת הליכוד התרסקה במהלך מערכת הבחירות הזו (על רקע דימוי של מפלגה מושחתת, שבעה ומפולגת), ונראה כי עיקר מצביעיה נמנה על הגרעין הקשה של המפלגה. חשוב לציין כי חלק מחברי הכנסת של הליכוד "זיגזגו" במהלך תהליכי ההצבעה על ההתנתקות ובכך הקשו עוד יותר על הדתיים להצביע עבור הליכוד.

אישוש למגמה הזאת קיבלנו באמצעות דגימה של תשעה יישובים דתיים מובהקים (בעלי רוב דתי מוחץ) המייצגים פרופיל פוליטי מגוון של האוכלוסייה הדתית-לאומית: אלקנה, הושעיה, חיספין, כפר הרוא"ה, לביא, עופרה, קדומים, רמת מגשימים, שבי ציון.

בכל היישובים הללו ההצבעה היתה ברובה לאיחוד הלאומי-מפד"ל (בממוצע כ- 70% עם הבדלים לא גדולים בין היישובים). כל יתר המצביעים הדתיים הצביעו רובם ככולם ל-6 מפלגות: ליכוד (כ-7%), חזית דתית לאומית בהנהגת ברוך מרזל (כ-4%), תפנית בהנהגת עוזי דיין (כ-4%), קדימה (כ-4%), ישראל ביתנו (כ-3%) ש"ס (כ-3%).

מספר חברי הכנסת מטעם האיחוד הלאומי – מפד"ל בכנסת ה-17 הוא תשעה, והם מהווים 7.5% מכלל חברי הכנסת. בהערכה גסה (אם מנפים את מספר המצביעים למפלגות שלא עברו את אחוז החסימה ובהתחשב בהסכמי העודפים) אנו משערים כי שיעור המצביעים הארצי (מכלל המצביעים לכנסת) למפלגת האיחוד הלאומי עומד על כ-7%.

כדי לקחת טווח בטחון נוסף החלטנו באופן שרירותי כי ישוב ייחשב ככולל ריכוז של אוכלוסיית דתית-לאומית כאשר שיעור ההצבעה למפלגת האיחוד הלאומי-מפד"ל ולמפלגתו של ברוך מרזל אינו נופל מ-5%, כלומר ישוב שבו שיעור ההצבעה מתקרב או עולה על שיעור ההצבעה הארצי למפלגת האיחוד הלאומי.

מטבע הדברים במסגרת המיפוי הסרנו מהרשימה ישובים ערביים או דרוזיים, גם כאשר שיעור ההצבעה למפלגות הדתיות לאומיות בהם עלו על 5% (עד כמה שהדבר מוזר היו מקרים כאלה והדבר נובע ככל הנראה מריבוי דתיים לאומיים במשרדי הממשלה, בעיקר משרד הפנים והחינוך - כלומר הצבעה תועלתנית. אפשר שזה נבע גם מטעות בזיהוי הפתקים).

ניתן למפות את הריכוזים היחסיים של האוכלוסייה הדתית-לאומית כדלהלן:

ישובים ברמת הגולן

הישובים ברמת הגולן, בהם ניכר רוב יחסי של אוכלוסייה דתית לאומית הם: אבני איתן, אלוני הבשן, בני יהודה, חד-נס, חספין, יונתן, כנף, נאות הגולן, נוב, נווה אטי"ב, קצרין, קשת רמת מגשימים ושעל.

מושבים ועיירות פיתוח בדרום

באזור הדרום ניכרים מספר ריכוזים של אוכלוסייה דתית לאומית (בעיקר בקיבוצים דתיים, במושבים ובעיירות פיתוח). היישובים הם: אבן שמואל, אוהד, אופקים, אחוזם איתן, אשבול, אשלים, בטחה, בית הגדי, בית עזרא, בית שקמה, ברכיה, בת הדר, גילת, דימונה, הודיה, ורדון, זבדיאל, זמרת, זרחיה, חלץ, חצב, חצבה, יבול, יד נתן, יושיביה, יכיני, ינון, ירוחם,יתד, כפר אחים, כפר מימון, כרמיה, להבים, מבועים, מבטחים, מחנה טלי, מיתר, מלילות, מנוחה, מעגלים, מצפה רמון, מרכז שפירא, משואות יצחק, משען, נבטים, נהורה, נועם, נחלה, ניצן, קהילת חינוך ניצנה, נתיב העשרה, נתיבות, סנסנה, סעד, ספיר, עוזה, עומר, עזריקם, עין צורים, עלומים, ערד, פדויים, פטיש, קריית גת, קריית מלאכי, רווחה שדה בוקר, שדה עוזיהו, שדרות, שובה, שוקדה, שיבולים, שלווה, שני, שפיר, שקף, שרשרת, שתולים, תושיה, תלמי אליהו, תלמי ביל"ו, תלמים ותקומה. 

רשימה זו אינה כוללת את הערים הגדולות באזור הדרום (באר שבע, אשדוד ואשקלון), אשר יוזכרו בהמשך.

ירושלים וסביבתה

שכונות ואזורים בתוך העיר ירושלים

בירושלים נמצא מספר גדול של ריכוזי אוכלוסייה דתית-לאומית. אלה מרוכזים בעיקר בסביבת הרחובות: אביגדורי, אביגור שאול, אדם, אהלי משה, אהרוני, אוהלי יוסף, אולשוונגר, אוסישקין, אידלזון אברהם, איעזר הגדולף אצ"ל, בובליק גדליה, בזל, בית"ר, בלבן מאיר, בן לברט, בן ציון, בן שמעון דוד, בתי מחסה, גדעון, גנרל קניג פייר, גרינולד, גרשון מאיר, דהומיי, דוד ילין, דוחלצ'ין, דמיטריוס הקדוש, דרך חברון, הגננת, הדולב, הדישון, הורקניה, החרצית, הלל, המ"ג, המעיין, הנביאים, הנורית, הפךמ"ח, הפסגה, הקרן הקיימת, הרב אבן דנן, הרב אטון בן ציון, הרב טייב חי, הרב פניז'ל, הרב פרנק, הרב קוק, השישעה עשר, התומר, וולטה העלית, ויטל חיים, ורדינון, זכרון יעקב, זנגויל, חזון איש, חיל האויר, חכמי יוסף, טוניק יצחק, יהודה, יהודה הנשיא, יוחנן בן זכאי, יצחק אלחנן, ירמיהו, ישעיהו, כובשי קטמון, כט' בנובמבר, ככר ארן זלמן, לוד, לוחמי הגטאות, מבוא נטף, מגן האלף, צוסיוף שלמה, מזל דלי, מזל טלה, מירסקי יצחק, מלכי ישראל, מן, מסריק, מעגלות הרב פרדס, מעגלי הרים, לוין, מעוז, מעלות כיסופים, מרגולין, נג'ארה, נדבה יוסף, נחשון, נרקיס, סמולנסקין, עזרת תורה, עמק רפאים, צ'ילה, צונדק, קבוץ גלויות, קדושי בבל, קוסטה ריקה, קרל נטר, ראשון לציון, רבי חייא, רבי עקביא, רזיאל דוד, רחל אמנו, רקם, רקנטי אברהם, שבטי ישראל,שד' יצחק בן צבי, שד' הרצל, שד' נוה יעקב, שד' משה שרת, שחר, שטרן אברהם, שיח גראח, שירת הים, שמעון הצדיק, תורה ועבודה, תירוש ןתמיר שמואל.

ישובי לווין של ירושלים

ישובים בסביבת ירושלים, בהם נמצאו ריכוזים יחסיים של אוכלוסייה דתית לאומית הם: אביעזר, אבן ספיר, אדרת, אורה, אשתאול, בית מאיר, בית נקופה, בית שמש, בקוע, בר גיורא, גבעת יערים, גבעת ישעיהו, גפן, זכריה, זנוח, ישעי, מבשרת ציון, מוצא עילית, מחסיה, נווה יכאל, נחם, נס הרים, עמינדב, צלפון, צפרירים, קרית יערים, תירוש, תרום וכסלון.

ישובים ביהודה ושומרון

במרבית הישובים ביהודה ושומרון ניכרו ריכוזים משמעותיים של מצביעים למפלגות הדתיות הציוניות מתוך כלל המצביעים ביישוב (בדרך כלל יותר משיעור ההצבעה הארצי למפלגות אלה). היישובים הם: אבני חפץ, אדורה, אורנית, איתמר, אלון מורה, אלון שבות, אלעזר, אלפי מנשה, אלקנה, אספר, אפרתה, אריאל, אשכולות, בית אל, בית אריה, בית חורון, ביתר עילית, ברכה, ברקן, בת עין, גבע בנימין, גבעת יואב, גיתית, גלגל, דולב, הר אדר, הר גילה, ורד יריחו, חגי, חיננית, חלמיש, חמרה, חרמש, חשמונאים, טלמון, טנא, ייט"ב, יפית, יצהר, יקיר, כוכב השחר, כוכב יעקב, כפר אדומים, כפר האורנים, כפר עציון, כפר תפוח כרמי צור, כרמל, מבוא דותן, מבוא חורון, מגדל עוז, מגדלים, מודיעין עילית, מעון, מעלה אדומים, מעלה אפרים, מצדות יהודה, מצפה יריחו, מתתיהו, נווה דניאל, נופים, נוקדים, נחליאל, ניל"י, נעלה, נעמי, נתיב הגדוד, סוסיה, עופרה, עטרת, עלי, עלי זהב, עלמון, עמנואל, ענב, עץ אפרים, עתניאל, פדואל, פני בחר, פסגות, פצאל, צופים, קדומים, קדר, קליה, קרית ארבע, קרני שומרון, ראש צורים, רבבה, רועי, ריחן, רימונים, שבי שומרון, שדמות מחולה, שילה, שמעה, שערי תקווה, שקד, תומר, תלם ותקוע. 

חשוב להדגיש נקודה עקרונית שחמקה מעיני רבים: חרף הדימוי שלהם, רוב הדתיים הלאומיים אינם מתגוררים בשטחים ואפילו לא מעבר לקו הירוק (היום חלק גדול משכונות ירושלים הן בעצם מעבר לקו הירוק ונתפסות בטעות כהתנחלויות).

על פי דו"ח האוכלוסין החצי שנתי של המנהל האזרחי לשנת 2009 בשטחי יהודה ושומרון מתגוררים קצת למעלה מ- 300,000 איש – מתוכם כ-100 חרדים (רובם בערים מודיעין עילית, ביתר עילית ומקצתם ביישוב החדש גבעת זאב עילית). מספר זה אינו כולל את 20,000 היהודים המתגוררים ברמת הגולן (שרק חלק מהם דתיים) ואת 190,000 הישראלים המתגוררים בשכונות שנבנו במזרח ירושלים משנת 1967‏‏‏ ואילך (שרבים מהם חרדים וחילונים).
מדו"ח תנועת שלום עכשיו "ההתנחלויות בגדה המערבית – עובדות ומספרים, יוני 2009" עולה התמונה הבאה:
א. "התנחלויות" הן יישובים יהודים שהקימה ישראל אחרי שנת 1967 מעבר לקו הירוק על השטחים שנכבשו במלחמת ששת הימים. בתוכנית ההתנתקות בקיץ 2005 פונו 17 התנחלויות ברצועת עזה ו-4 התנחלויות בצפון השומרון.
ב. בגדה המערבית (לא כולל מזרח ירושלים) יש היום 120 יישובים יהודיים ("התנחלויות").
ג. שטח השיפוט הרשמי של כל היישובים בגדה עומד על כ-520,050 דונם, שהם כ-9.3% מכל שטח הגדה המערבית.
ד. בנוסף ליישובים הללו, ישנם בגדה המערבית כ-100 מאחזים "בלתי חוקיים" או "בלתי מורשים" (התנחלויות שהוקמו על ידי ממשלות ישראל מאז שנות התשעים – אך באופן לא רשמי ולא חוקי) שרובם ככולם הוקמו על ידי אנשי המגזר הדתי לאומי. לפי הערכת שלום עכשיו קצת למעלה מ- 4,000 מתנחלים מתגוררים במאחזים הללו. לפי הערכת שלום עכשיו ישנם כ-1,600 קרוואנים במאחזים וכ-270 מבני קבע. אבל זו כמובן תמונה נזילה המשתנה בהתאם למצב בשטח.
ה. שלום עכשיו עשתה מאמץ מעניין לסווג את המתיישבים על פי האוריינטציה האידיאולוגית שלהם.
ההתנחלויות סווגו לפי לקטגוריות הבאות:
1. אידיאולוגית ("מתנחלים שבחרו לגור בהתנחלויות מתוך מניעים אידיאולוגיים של יישוב ארץ ישראל ומניעת פתרון של שתי מדינות"). שלום עכשיו מצאה שמדובר ב-107,549 תושבים שהם כ-38.96% מסה"כ המתנחלים בגדה.
2. אידיאולוגית קיצונית (שלום עכשיו לא מספקת הבהרה באשר לקטגוריה הזאת, אפשר להעריך שמדובר במתנחלים שהקימו יישובים קקיוניים ובלתי חוקיים, בעלי אופי פרובוקטיבי, כלומר מתוך מגמה להתריס כלפי הפלשתינים וכלפי הרשויות הישראליות, המושתתת על אידיאולוגיה ימנית משיחית קיצונית). שלום עכשיו מצאה שמדובר ב-2,399 תושבים, שהם כ- 0.87% מסה"כ המתנחלים בגדה.
3. חרדית (חרדים שהגיעו לגור ביישוב, במגמה להשיג דיור זול בסביבה חרדית, ללא קשר הכרחי לאידיאולוגיה פוליטית). שלום עכשיו מצאה שמדובר ב- 80,265 תושבים שהם כ-29.08% מסה"כ המתנחלים בגדה.
4. לא אידיאולוגית ("מתנחלי איכות חיים", רובם חילונים, שהגיעו להתנחלויות בגלל מחירי הדיור הנמוכים ואיכות החיים הגבוהה יחסית שמוצעת בהן, ולא ממניעים אידיאולוגיים). שלום עכשיו מצאה שמדובר ב- 85,832 תושבים שהם כ- 31.09% מסה"כ המתנחלים בגדה.

מהנתונים האלה אפשר להסיק שלוש מסקנות חשובות: ראשית, רוב האוכלוסיה הדתית-לאומית אינה מתגוררת מעבר לקו הירוק. שנית, שיער המתנחלים באוכלוסיה הדתית לאומית אינו עולה על שליש מכלל המגזר כולו ולמעשה יותר קרוב לרבע. שלישית, שיעור קטן, כמט זניח הם מתנחלים בעלי קו פוליטי קיצוני, חסר פשרות.

אגב, כ-2,264,000 פלסטינים חיים בגדה המערבית וכ-250,000 נוספים במזרח ירושלים (ע"פ נתוני הלמ"ס הפלסטיני, נכון לסוף 2007). בגדה המערבית כ-90% מהתושבים הם פלסטינים וכ-10% הם מתיישבים יהודיים, המכונים על ידי השמאל הישראלי והערבים "מתנחלים".

ביוני 2002 החליטה ממשלת ישראל להקים את גדר ההפרדה, שמטרתה המוצהרת הייתה למנוע כניסה בלתי מבוקרת של פלסטינים מהגדה המערבית לתוך ישראל, ובעיקר מחבלים מתאבדים. מדובר למעשה במכשול המורכב ברוב האזורים, מגדר אלקטרונית שמשני צדדיה נסללו דרכים, נבנו גדרות תיל ונחפרו תעלות. רוחבו הממוצע של המכשול הוא כשישים מטרים. במספר אזורים מוקמת חומה בגובה של 6-8 מטרים, במקום הגדר.

תוואי הגדר עובר ברובו בתוך שטח הגדה המערבית ולא על הקו הירוק, אבל קרוב אליו למדי. רוב מוחץ של היהודים בישראל סבור שהקמת הגדר היתה מוצדקת ואפילו הכרחית מההיבט המוסרי. חלק גדול מערביי ישראל ומיעוט זעיר מאנשי שמאל יהודיים שולל את הלגיטימציה הזאת. שיעור גבוה יותר של יהודים, שגודלו אינו ברור, מותח ביקורת על התוואי, בעיקר לנוכח העובדה שלא הקפידו להיצמד לקו הירוק או יותר קרוב אליו ככל הניתן. הועלתה גם הטענה שהגדר פוגעת בחופש התנועה של הפלשתינים וקורעת יישובים פלשתינים מסוימים.

על פי דו"ח שלום עכשיו, אורך תוואי גדר ההפרדה המתוכנן עומד על 790 ק"מ שמתוכו 40 ק"מ חומה ו-750 ק"מ גדר. לו הייתה הגדר נבנית על הקו הירוק אורכה היה קצת למעלה מ-300 ק"מ. 60% מתוואי הגדר כבר בנוי. הגדר מספחת דה-פקטו לישראל כ-8.6% משטחי הגדה המערבית שבהם 49 התנחלויות וכ-190,000 מתנחלים. 71 התנחלויות נשארות מצידה המזרחי של הגדר בהן קרוב ל-100,000 מתנחלים.

שכונות בערים הגדולות

ריכוזים יחסיים של אוכלוסייה דתית לאומית נמצאים בכל הערים הגדולות, כאשר בתוכן הם מתרכזים בשכונות ואזורים מסויימים. 

  • אילת - בעיקר באזור הרחובות: בני ישראל, גרניט, דקר, דרך יותם, המלחה, הספורטאים, חטיבת הנגב, יהל, מדיין, נחשון, עין גדי, שד' יעלים, שד' ששת הימים ושור.  
  • אשדוד - בעיקר באזור הרחובות: אבן עזרא, אלבז נתן, ארן זלמן, ביאליק, בן יוסף שלמה, ברנר, ההגשמה, ההסתדרות, המלך שלמה, המעפילים, המפרש, הסייפן, העצמאות, הפלמ"ח, הצוללים, הר כנען, הראשונים, הרב שאולי, הרי גולן, ורדימון יצחק, חורי חיים חטיבת הנגב, חרמון, טשרניחובסקי, יאיר, נחל שניר, סטרומה, סיני, סירקין נחמן, פתח תקווה, קק"ל, קרן היסוד, ראש פינה, שבט ראובן, שבי ציון, שד' הפרחים, שד' עוזיהו, שד' רוטשילד, שמואל הנגיד ותשרי.
  • אשקלון - בעיקר באזור הרחובות: אבימלך, אריה, אשדוד, בן דוד, בן עטר, בן צבי, בעל שם טוב, בר כוכבא, ברגר דוד, גני ברנע, הגבורה, ההסתדרות, הנשיא, הסוכנות היהודית, הפלמ"ח, הצפצפה, הר כנען, הראל, הרב עוזיאל, הרב קארו יוסף, זונאבנד, יהדות ספרד, יוהנסבורג, לכיש, מילרוד אליעזר, ניסן, סמ שמגר, עגנון, פינס יוסף, רמב"ם, שד' שפירא, שיבת ציון, שני אליהו ושפינוזה.   
  • באר שבע - בעיקר באזור הרחובות: אבן גבירול, אברהם אבינו, אלעזר בן יאיר, אפרים, בזל, בצלאל, גוש עציון, דוד הראובני, דורי יעקב, דרך המשחררים, הדעת, הולצברג שמחה, החלוץ, המלכים, הצ"ח, וינגייט, ויצמן, וורבורג, ז'בוטינסקי זאב, חטיבת שמונה, טבנקין, יהודה הלוי, יהודה הנשיא, יוסף בן מתתיהו, יערי מאיר, ישעיהו ישראל, ככר הגנים, מאפו אברהם, מבצע נחשון, מצבע עובדה, מגידו, מודעי יצחק, מואיל אליהו, מנדלי מוכר ספרים, מקלף מרדכי, נמיר מרדכי, סנהדרין, קדושי בגדד, קלאוזנר, רבי טרפון, רבקה, רינגלבלום, שד' ירושלים, שלונסקי ושמחוני אסף.  
  • בני ברק - בעיקר באזור הרחובות: אבטליון, אברבנאל, אהרונוביץ ראובן, אחיעזר, אנילביץ, אפשטיין פנחס, אשל אברהם, בגין מנחם, דוד המלך, דקר, המכבים, המר זבולון, הרב בן יעקב, הרב הירש, הרב חדד שאול, הרב מימון, הרצוג, חברון, יואל, ירושלים, לוי יצחק, מוהליבר, נויפלד, נורוק, קהילת יעקב ורמב"ם.
  • בת ים - בעיקר באזור הרחובות: בורוכוב, ביאליק, בר אילן, גבעתי, הגבורים, הגפן, הדקל, הפלמ"ח, הרב הרצוג, הרב ניסנבוים יצחק, הרב קוק, הרצל, השקמה, כובשי החרמון, כנרת, כצנלסון ברל, מבצע שסיני, מסריק, נגבה, נויקלן, עגנון, פרלשטיין, פרץ, קרן היסוד, רבינוביץ', רייק חביבה ורמב"ם.  
  • גבעתיים - בעיקר באזור הרחובות: בורוכוב, גולומב, גורדון, גזית, גלבוע, הכנסת, התע"ש, יבניאלי, מצולות ים, פועלי הרכבת, צביה, צה"ל, רביבים וריינס.
  • גבעת שמואל - בעיקר ברמת אילן, רמת הדקלים ורמת הדר. למעשה בכל שכונות העיר קיימים ריכוזים שונים של אוכלוסיה דתית לאומית, ויש המשערים שכ--50% מאוכלוסיית העיר כולה הם דתיים לאומיים.
  • הרצליה - בעיקר באזור הרחובות: אלוף יגאל אלון, אלפסי, בר אילן, ברש אשר, הדקל, הנדיב, הנוטרים, הנשיא יצחק בן צבי, העצמאות, הר מירון, הר סיני, הרב קוק, וינגייט, ויצמן, זיסו, יהודה הנשיא, יצחק שדה, מורדי הגטאות, פנקס ורוחמה.  
  • חדרה - בעיקר באזור הרחובות: אחד העם, ארלוזורוב, באר אורה, האלון, הכנסת, הנגב, הנשיא ויצמן, העצמאות, הראשונים, הרב קוק, חזני מיכאל, חניתה, לבזובסקי, מבצע עזרא, עולי הגרדום, קבוץ גלויות ושאר ישוב, וכן בשכונת בן גוריון ובשכונת גני אלון.   
  • חולון - בעיקר באזור הרחובות: אחד במאי, אחד העם, ארן זלמן, ביאליק, בן יהודה, ברקן, גאולים, גבעת התחמושת, גולומב, גרינברג אורי צבי, דובנוב, האמוראים, ההסתדרות, החי"ל, הכנסת, הס משה, השומר, התבור, חנקין, יום הכיפורים, ישעיהו, לבון פנחס, מוטה גור, מרבד הקסמים, נחמיה, פילדלפיה, קדושי קהיר, קפלן, קראוזה, רבין יצחק, ש"ץ צבי, שלום עליכם, שער האריות ושער ציון.  
  • חיפה - בעיקר באזור הרחובות: אהוד, אורן, אידר, אינשטיין, אלתר, ביכורים, בית"ר, בן בבא, ברל כצנלסון, גדליהו, גולדה מאיר, דרור, דרך יד לבנים, דרך צרפת, הגליל, החיננית, החשמל, הירקון, הרותם, התיכון, חביבה, חורב, חסן שוקרי, יגאל אלון, יהושפט המלך, מימון, מסדה, מרכוס ברוך, סורוקה משה, סילבר אבא הלל, פבזנר, פיכמן, פרץ מרקיש, צ'רניאבסקי, קליבנוב, קרית ספר, רבי עקיבא, שד' אבא חושי, שד' גולוב אליהו, שד' הרא"ה, שד' סיני, שדב יצחק, שוויצר אלברט, שטרן יוסף, שמריהו לוין ותל אביב.   
  • טבריה - בעיקר באזור הרחובות: אחוה, אלחדיף, ביאליק, דרך הציונות, האבות, החשמונאים, הנשיא ויצמן, הצנחנים, הרב כהן משה, הרב עוזיאל, השלום, חזון איש, טרומפלדור, מורדות טבריה, נוף כנרת, פיק"א, שד' קקל, שד' הרצל, שרת משה ורמת אגוז.  
  • כפר סבא - בעיקר באזור הרחובות: אז"ר, אלקלעי, ביאליק, בן גוריון, בר אילן, גאולה, גולד זאב, גלר זאב, דוד המלך, הגדוד העברי, הגליל, המיסדים, הראשונים, השלום, ויצמן, ויתקין, לובטקין צביה, לוינסקי, מור, מרכוס, נחשון, רמז דוד, שרת משה ותל חי.  
  • לוד - בעיקר באזור הרחובות: אינשטיין, אלפעל, אלתר רחל, דיזרעאלי, האיילון, חטיבת הראל, כצנלסון, פנקס דוד, צמח צדק, קדושי קהילת מזריץ, קפלן, רובין אריה, שד' בן גוריון ושפירא חיים משה. כמו כן בשכונת נווה שלום.  
  • נהריה - בעיקר באזור הרחובות: אחד העם, איריס, בלפור, גבעת אוסישקין, גרינבוים, הגנים, ההגנה, המלך דוד, הרצל, וולפסון, זמנהוף, טרומפלדור, יבנה, יפה נוף, נווה אילן, נחליאלי, סולד, סנש חנה, קבוץ גלויות, רמב"ם, רמז, שד' אשכול, שטינמץ מקס, שפרינצק ושקד, ובנוסף בשכונת קרית יוספטל.  
  • נתניה - בעיקר באזור הרחובות: אינשטיין, אלנקווה אפרים, אסתר המלכה, אריה לייב יפה, ביאליק, בקמן ברק בן אבינועם, גור מרדכי, גליקסון, גרונר דב, דיזנגוף, הגר"א, ההסתדרות, הזית, הזמיר, החפץ חיים, הנביאים, הפורצים, הצנחנים, הרב קוק, ויסלברגר, ז'ילבר, חבצלת החוף, חטיבת אלכסנדרוני, טשרניחובסקי, יאיר, יבנה, יהודה הלוי, יל"ג, לוין אריה, לנדאו שמואל, מוריה, מסילות, מעפילי אגוז, מקדונלד, משמר הירדןף נורדאו, נורוק, נחום, סטופ, סיני, עובדיה אברהם הכהן, עולי הגרדום, קפלן, רבי מאיר, רזיאל, רייך לאון, רמבה אייזיק, שד' בן אב"י, שד' גולדה מאיר, שד' שמשון, שטמפפר, שרת ותל חי.  
  • פתח תקווה - בעיקר באזור הרחובות: אנדרסן, אשכול לוי, בס זליג, הבנים, הוברמן, החמישה, המכבים, העצמאות, הפורצים, הצפירה, הרב אונטרמן, הרב מוהליבר שמואל, הרב מימון, וולפסון דוד, חזון איש, יהלום בנימין, יונה, יטקובסקי אחים, ילין, ישעיהו ישראל, נצח ישראל, סביון, סלומון, סמילנסקי, סעדיה גאון, עדש שפיק, עין גנים, פוחס דוד, פינס יחיאל מיכל, צלח שלום, קהילת יוסטון, קהית שיקגו, קיש, קפלן אליעזר, קרול יעקב, רוטשילד, רחל המשוררת, רמז דוד, שטמפפר יהושע, שיפר יצחק, שפירא הרמן צבי ותפוצות ישראל.  
  • ראשון לציון - בעיקר באזור הרחובות: אבני החושן, אברבנאל, אהרון וברוך, אחד העם, אלפסי, אלקבץ, אנילביץ, בלקינד שמשון, ברניצקי נתן, גוש עציון, גרינשפן הרשל, דרובין יואל, האחים זיגר, האחים סולימן, הבריגדה, הירקון, הרב נורוק, הרב צאלח משה, הרברט סמואל, הרצל, הרקפת, התזמורת, וייז סטפן, ויניק, חיל הצנחנים, יהודה לייב, ירמיהו, לבונטין, לוין מיכאל וחנה, מבצע משה, מעגל השלום, מרגולין, נורדאו, סילבר, סמילנסקי, עולי הגרדום, צ"ג בנות, קידוש השם, ריב"ל, רמז, שאול המלך, שד' יעקב ותרמ"ב, ובנוסף בשכונת נווה דקלים.  
  • רחובות - בעיקר באזור הרחובות: אחים קיבוביץ, ארלוזורוב, בר-לב חיים, גבורי ישראל, גבריאלוב, דב קליין, דוד אלעזר, הולצברג שמחה, החבורה, החשמונאים, המעפיל, הרב בר שאול, הרב הרצוג, הרב מאיר, הרב מדר זכריה, הרב נדב דוד, הרשנזון, טשרניחובסקי, יעקב, לח"י, מילר טובה וטוביה, מנוחה ונחלה, מרגולין, נורדאו, סירני, צאלון, שד' הקבוצים ושטינברג.  
  • רמת גן - בעיקר באזור הרחובות: אהרונסון שרה, אורה, אינשטין, אמנון ותמר, אנה פרנק, בן אליעזר אריה, בן יוסף, בניהו, בנימין, גדעון, גולומב, האגדה, האם, הגלגל, הדר, החולה, החשמונאים, הכבאים, המאה ואחד, המעגל, המעפיל, המצייר, המתמיד, הפודים, הרא"ה, השורה, חיבת ציון, לוחמי סיני, מבוא נגבה, מוזס נח, מנדל מתתיהו, מנדס, נתן, עוזיאל, עזריאל, פומבדיתא, קרינצי, רימלט אלימלך, רמת חן, שד' למדן, שלם, שרת משה ותל חי.  
  • רעננה - בעיקר באזור הרחובות: אוסטרובסקי, אופסטרלנד, אחוזה, ביל"ו, דובנוב, דיין משה, הגדוד העברי, החי"ל, הפלמ"ח, הפרחיפ, השומר, התקוה, חזון איש, חפץ חיים, יאיר, יפה אליעזר, קלאוזנר, קרן היסוד, רמח"ל, רש"י, שברץ וששת הימים.    
  • תל אביב - בעיקר באזור הרחובות: אבן גבירול, אהבת ציון, אונקלוס, אורים, אלון יגאל, אלחנן יצחק, אנדרסן, אנטוקולסקי, אנטיגונוס, בושם, בצרון, ברנפלד שמעון, גאולה, גבעתי, גרונימן, דה מודינה אריה, צפון רח' דיזנגוף, דרזנר יחיאל, דרך הגגנה, דרך הטייסים, דרך מנחם בגין, האספרגוס, המערכה, הצבי, הצםירה, הרב אלנקווה, התקוה, התשעים ושלוש, ויצמן, ועידת קטוביץ, ז'בוטינסקי, חדרה, חידוש הרי"ם, אשנרא, טשרניחוסקי, יגור, ישראל מסלנט, כהנשטם, לבנון חיים, לובטקין צביה, לילנבלום, לסל, מודיליאני, מושיע, מזא"ה, מנדלי מוכר ספרים, מעפילי אגוז, נחלת יצחק, סולד הנרייטה, סנפיר, עולי הגרדום, עמישב, פינשטיין, צייטלין, קהילת ורשה, קהילת קיוב, קהילת יוסף, קפלנסקי, רש"י, שבזי, שד' יד לבנים, שז"ר זלמן, שפירא צבי, שפרינצק ותשרי.    

ישובי תנועת הקיבוץ הדתי

19 ישובים במדינת ישראל הם יישובים הנמנים על תנועת הקיבוץ הדתי (קיבוצים דתיים ומושבים שיתופיים), שחלקים רחבים מאוכלוסיותיהם נמנים על המגזר הדתי לאומי. היישובים הם: בארות יצחק, בית רימון, בני דרום, טירת צבי, כפר עציון, לביא, מגדל עוז, מירב, מעלה גלבוע, משואות יצחק, ניר עציון, סעד, עין הנצי"ב, עין צורים, עלומים, קבוצת יבנה, ראש צורים, שדה אליהו ושלוחות. חלק מיישובים אלה נמצאים בדרום וביהודה ושומרון והוזכרו לעיל.

ריכוזים נוספים קטנים ברחבי הארץ

ריכוזים נוספים של אוכלוסייה דתית פזורים בשאר רחבי הארץ ביישובים שונים ובאזורים שונים ורחבים.

סיכום

ניתן לסכם ולומר כי רוב הדתיים הלאומיים מרוכזים בארבעה ריכוזים: ירושלים, יהודה ושומרון, ערי השרון (פתח תקווה, נתניה, כפר סבא, רעננה), ובמושבים וקיבוצים דתיים. היתר מפוזרים ברחבי הארץ, בעיקר בשכונות מבוססות. רק מעטים מתגוררים בשכונות מצוקה ויישובים המאופיינים ברמה סוציו-אקונומית נמוכה. האוכלוסייה הדתית בשכונות המצוקה ועיירות הפיתוח, עברו בשנים האחרונות או תהליכי חילון או לחילופין התחזקות דתית וחבירה לש"ס. לכן האחיזה של המגזר הדתי לאומי באזורים הללו נחלשה.

ביביליוגרפיה

ארכיונים ומאגרי מידע

אתרי אינטרנט

  • אתר הכנסת, תאריך כניסה: 25 במאי 2008.

הערות שוליים

    צפה בתגובות  תגובות על תפרוסת האוכלוסייה הדתית-לאומית בישראל (2)

    יואב

    ממש לא מדויק. למשל, בתל אביב ברחוב דפנה-הנרייטה סולד - נמיר יש קבוצה ענקית. חברה' נחמדים - עם כי קצת מציפים בהמוניהם את הגינה היחידה באיזור. בחולון, אין שום קהילה דתית לאומית חוץ מהגרעין התורני. בפתח-תקווה יש כמויות היסטריות של דתיים לאומיים, פי כמה וכמה יותר מנתניה/כפר סבא. ברעננה האיזורים מאד מאד מוגדרים, והעיר מחולקת לשני חלקים מבחינת הקהילות (באמצע יש את הבני עקיבא
    יום ראשון כ"ד בסיון תשע"ד 22 ביוני 2014

    חיננית יואלי

    המאמר מעמיק ומתומצת כאחד. מציג בצורה מהימנה את הנתונים. אך חשוב לשים לב שזהו מאמר "דניאמי" מכיוון שהרי זהו מגזר המתפתח וגדל במהלך השנים. ולכן מידי זמן חשוב לעדכן מספרים ונתונים.
    יום רביעי י"ב בחשון תשע"א 20 באוקטובר 2010

    הוספת תגובה




     

     

    * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של "אנשים ישראל" לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.