דרוג הערך:
מידת עניין
רמת דיוק
מידע מלא
חדשנות
הוסף דירוג לספר 7 מדרגים

פרק 16: מאפייני לבוש של גברים ערבים-נוצרים בישראל

נאום מנהל בית הספר
נאום מנהל בית הספר
סוהא מוסא
תיכון מאר אליאס, כפר אעבלין
אב ובנו
אב ובנו
דליה בר אור
מכנסי ג'ינס לגברים
מכנסי ג'ינס לגברים
דליה בר אור
חולצת כתונת מכופתרת
חולצת כתונת מכופתרת
דליה בר אור
חליפה שחורה קלאסית לצעירים
חליפה שחורה קלאסית לצעירים
דליה בר אור
חולצת כתונת עם פסי סיכה וסאטן
חולצת כתונת עם פסי סיכה וסאטן
דליה בר אור
חולצת כתונת עם דוגמה גיאומטרית
חולצת כתונת עם דוגמה גיאומטרית
דליה בר אור
דליה בר אור, עוז אלמוג


נוצר ב-5/22/2008

רקע

מאמר זה נכתב בעיקר על בסיס תצפיות וראיונות עם בעלי חנויות בגדים במגזר הערבי, עיתונאי אופנה ומספר תלמידות במגמה לאופנה במכללת ויצו"ו בחיפה. כיוון שלא מדובר במחקר המבוסס על מדגם מדעי, צריך לראות את המאפיינים שלהלן כהשערות או כהבחנות אימפרסיוניסטית בלבד. אנו גם ערים לעובדה שהמגזר הערבי כולו, ובעיקר האוכלוסיה הנוצרית, עוברים שינויים. לכן אפשר לשער שמקצת מהאפיונים שלנו כבר פחות תקפים. אתם מוזמנים אפוא לתקן אותנו ולהוסיף לנו מידיעותיכם.

חרף ההבדלים התרבותיים בין מגזרי החברה בישראל, רובם נשאבים, מרצון או שלא מרצון, לאותו
פס-ייצור גלובלי. כך גם הרגלי הלבוש בחברה הערבית-נוצרית בישראל, המוכתבים לרוב על-ידי הרצון לאמץ זהות קוסמופוליטית של ג'ינס, טי-שרט וקוקה קולה. לחברה הבורגנית-נוצרית בארץ, אין כמעט ייחוד חיצוני מובהק. מבחינת לבוש, אין כמעט שוני בינה לבין קבוצות חברתיות אחרות.

החברה הערבית בישראל עברה בעשור האחרון שינויים גדולים, ובקצב מסחרר. החשיפה המסיבית למדיה, לאינטרנט, לפירסום החוצות, למודעות ולתשדירים, לא פסחה גם עליהם. כל מוצר חדש, כל טרנד אופנתי, מגיעים גם למחשב ולסלון שלהם באמצעות ערוצי טלוויזיה לבנוניים ואחרים. ערבים-ישראלים אמידים הנוסעים לחו"ל, פוקדים חנויות יוקרה בקניונים של נסיכויות המפרץ, שאינן נופלות במאומה מאלו של השדרה החמישית בניו-יורק או השאנז אליזֶה בפאריז, לעיתים אף נוצצות יותר מהן.

"לבוש נכון" הוא כזה המשקף את מוסכמות החברה שבה חי המתלבש. מכאן שהשפעתה של החברה הישראלית על החברה הערבית-הנוצרית, רבה מזו של מדינות ערב השכנות. קשת ההשפעות נעה בין שני קצוות: אלה שממשיכים לאמץ את הגישה השמרנית של דור המבוגרים, ואלה שצו האופנה הוא נר לרגליהם.

כך ניתן לראות ערבים-נוצריים, צעירים ומבוגרים, גברים ונשים, שמתלבשים בדיוק כמו האוכלוסיה היהודית הותיקה - ג'ינס קרוע ומשופשף וחולצות 'חצי בטן', בצד קז'ואל (לבוש חופשי, מזדמן). המעוז היחיד של השמרנות והצניעות היא הכנסייה; מי שמגיע לשם גם מתלבש בהתאם. גברים אינם צריכים לטרוח הרבה. נשים המגיעות לתפילה בלבוש לא-הולם, עלולות לספוג נזיפה. בפעם הבאה הן כבר לא יחזרו על הטעות, מן הסתם.

פער הדורות ותפיסות-העולם, המאפיין את החברה הערבית-נוצרית, כמו-גם חברות אחרות, נותן את אותותיו בראש ובראשונה בזירת ההופעה החיצונית. דור המבוגרים נחלק לשלוש קבוצות-גיל עיקריות: גילאי 70-60, שמרנים ובעלי יכולת השפעה מועטה; גילאי 50-40, בעלי יכולת ההשפעה הרבה ביותר; גילאי 30-20, הקרובים במראם ובגילם לבני-התשחורת, ודווקא בשל כך אינם בעמדת-כוח מובהקת. כאשר סב מבוגר ושמרן מנסה להעיר לנכדו או נכדתו על לבושם 'הצעקני', רוב הסיכויים שהדברים ייפלו על אוזניים ערלות. לעומת זאת, הורים בני 50-40 דווקא מצליחים להקנות לילדיהם דפוסי חיים בכלל וסיגנון לבוש בפרט.

אצל היהודים, קל מאוד לזהות מיהו חילוני ומיהו דתי. גם במגזר הדתי, יש דרגות של אמונה, מכיפה סרוגה, דרך כיפה שחורה, שטריימל וזקן מידות. לנוצרים, לעומת זאת, אין שום סממן חיצוני המסגיר את עומק אמונתם הדתית. "הנצרות אינה כופה כללי לבוש מחמירים", אומרת ד"ר נהאד חדאד. "עם זאת, חוק בלתי-כתוב דורש מכל מאמין, גבר או אישה, שלא לנצל את גופו לגירוי הזולת".

מכנסיים

מכנסיים ליום-יום ולעבודה

מכנסיים הם פריט הלבוש המובהק ביותר אצל הגברים במגזר הערבי-נוצרי. הליברליים שבהם יסתדרו גם עם מכנסיים קצרים בגובה הברך, המחמירים לא יסטו מגובה הקרסול. לאורך יש משמעות: מכנסיים קצרים עונים על הצורך בצניעות, בעוד שאורך הקרסוליים עונה על הצורך הפרקטי.

בגדול, מערכת לבוש תקנית לגבר ערבי-נוצרי, חילוני או דתי, מורכבת ממכנסיים ארוכים וכתונת מכופתרת בעלת שרוולים קצרים או ארוכים מכל אריג שהוא. למעשה, לא חלות עליו מגבלות מיוחדות, פרט לחשיפת אזור החלציים. סממני לבוש 'נשיים', כמו אריג שקוף או משי, אינם יאים לאדם מכובד. אך שלא כמו אצל הערבים המוסלמים, ערבי-נוצרי בעל נטיות נשיות לא יגונה.

בחירת המכנסיים מוכתבת על-ידי טעם אישי, מגבלות תקציב ומוסכמות חברתיות. לרוב יהיו אלה מכנסי גברדין או טרילין בצבעים כהים, או מכנסי ג'ינס בסיסיים, בצבעי כחול או שחור. הפופולאריים ביותר הם מכנסי הג'ינס, המזוהים עם המראה האורבאני ונתפסים כפריט לבוש גזעי ביותר. כמעט כל צירוף עם מכנסי ג'ינס הוא צירוף מנצח.

ערבים-נוצריים בעשור החמישי או השישי לחייהם, במעמד המקנה להם ביטחון כלכלי וביטחון עצמי, נוטים לתפישת עולם פונקציונאלית, ממנה נגזרות פשטות, נוחות ואיכות מלבושיהם.

צעירים, ככלל, מעדיפים ג'ינסים של מותגים מובילים דוגמת לי קופר, קרוקר, דיזל, קסטרו, פוקס, TNT, Kenvelo ורנואר, במפלס-מותניים נמוך שעולה בהדרגה. הג'ינסים מאופיינים גם בריבוי פריטים: שיפשופים ושטיפות חול או אבנים, תיפורים וקרעים מעודנים, ניטים ופאצ'ים (טלאים) קטנים בסיגנון וינטאז', כיסים, שטיפות צבע בגווני-ביניים מאובקים ואפרוריים. מגוון מכנסי הג'ינס משדר יוניסקסיות בפרטים, הצהרה על שיוויון בין המינים או טישטוש מגדרי מכוון. הגזרות מותאמות למידות הנשים או הגברים, אך הפרטים המעוצבים מטופלים בגישה זהה.

מכנסיים לאירועים חגיגיים

הופעה חגיגית לגבר ערבי-נוצרי, חילוני או דתי, כוללת מכנסיים ארוכים, בדרך כלל בשחור, חום או כחול כהה וכתונת מכופתרת בעלת שרוולים קצרים או ארוכים. גיזרת המכנסיים ישרה ורפויה קמעא. האריגים היותר שכיחים: גברדין או טרילין בצבעים כהים, ופה-ושם גם חאקי-בז'.
בעיני הדור הצעיר, מכנסי ג'ינס שנקנו במיוחד לרגל אירוע או חג, נתפסים כבחירה המושלמת למראה חגיגי. כל מה שדרוש הוא חולצה חגיגית, בדרך כלל חולצת-כתונת בהירה, לעיתים מסאטן בוהק או בהדפס מצודד.

חולצות

חולצות ליום-יום ולעבודה

הנצרות אינה מטילה מגבלות על הלבוש הגברי, מה שעושה לערבים-הנוצריים חיים קלים. הם קונים חולצות-כתונת מכופתרות מכל סוג, חולצות סריג פולו (טי-שרט עם צווארון ספורטיבי) או טי-שרט רגילה, לפי טעמם ומצבם הכלכלי. ארון הבגדים שלהם מאכלס חולצות במגוון אריגים, מכותנה, פשתן, משי ועד תערובות סינטטיות, על-פי המצוי בשוק.

המבוגרים מעדיפים חולצות משני סוגים: האחד, חולצת-כתונת, בעיקר מכותנה, עם צווארון, רכיסת כפתורים ושרוולים ארוכים (כשחם, מקפלים את השרוול עד המרפק). השני, חולצת טי מטריקו כותנה בעיקר. ערבי-נוצרי מבוגר, בעיקר זה הבא במגע עם קהל, רואה בחולצת-הכתונת פריט ייצוגי מכובד. חולצה איכותית מסמלת בעיניו יציבות, מסורת, שמרנות וקונפורמיזם בלבוש.

גבר הלובש חולצה איכותית של יצרן בעל מוניטין, משתייך לקבוצה חברתית המעריכה טעם טוב ואסטטיקה. בהזדמנות זו, החולצה גם מעידה על מעמדו הכלכלי. מחיר חולצה לבנה 100% כותנה של Van Laak Royal הגרמנית נע בין 150-120 דולר. זו רמת המחירים של חולצות מפס הייצור של בתי-אופנה בינלאומיים דוגמת Ermenegildo Zenga האיטלקי, Daniel Hechter הצרפתי, Hilditch & Key האנגלי ו- Brooks Brothers האמריקאי.

הצבעים המועדפים הם צבעים בהירים, המקרינים ניקיון-כפיים, טוהר מידות, חגיגיות וקדושה. חולצות בהירות נקשרות גם עם מעמד גבוה: מי שלובש בגדים בהירים, חזקה עליו שיכבסם לעיתים מזומנות, כדי לשמור על מראם.

מבחר החולצות למבוגרים גדול ומגוון: חולצות אריג מכופתרות, חולצות סריג עם פתח ניקי (פתח צוואר עגול ובסיסי) או צווארון פולו ספורטיבי בסיגנון לאקוסט, בצבע חלק או פסים. הצעירים לובשים חולצות סריג טריקו של פוקס, קסטרו, רנואר, TNT, H&O ואחרות. ככל שהגיל יורד, כך נעשות החולצות קצרות, צרות וצמודות יותר.

באחרונה, ובהשראת משחקי המונדיאל (אליפות העולם בכדורגל) לשנת 2006, שהתקיימו בגרמניה, חל גידול בביקוש לחולצות בעלות מאפיינים ספורטיביים בכלל, וכוכבי כדורגל בפרט. יצרניות ציוד ספורט, כמו פומה, נייקי ואדידס, שנתנו חסות לנבחרות שהשתתפו במונדיאל, הכפילו ושילשו את מכירותיהן. גברים רבים, בעיקר הצעירים שבהם, קנו בכסף טוב חולצה מקורית של אחת החברות.

חולצת אדידס מקורית של המארחת, נבחרת גרמניה, עם המספר והשם של כוכב הנבחרת, מיכאל באלאק, עלתה בתקופת המונדיאל כ-75 יורו (כ-435 שקלים). המחיר הגבוה הוסבר, בין היתר, בכך שמדובר בשילוב של כותנה ופוליאסטר, המנדף זיעה ביתר מהירות מחולצת טריקו כותנה. חולצות טריקו 100% כותנה של נייקי, לדוגמה, עלו כמחצית המחיר. אוהדים פחות בררניים קנו חיקויים בבאסטות של רמלה ולוד, במחיר של 70-60 שקל לחולצה.

חולצות לאירועים חגיגיים

חולצה חגיגית למבוגרים נדרשת לעמוד בסידרה של מבחני איכות: צווארון נוקשה המתקפל היטב על ה'רגל' המחוברת לחיתוך היקף הצוואר; כפתור קדמי תפור היטב, המאפשר רכיסה נוחה; חריצי כפתורים (אִבקאות) קטנים בחודי הצווארון, לאחיזה מסוגננת של העניבה; תכי תפרים קטנים שאינם נפרמים בנקל, ומעל הכל - אריגים טבעיים ואווריריים כמו כותנה, פשתן או משי בקייץ, צמר או תערובת צמר בחורף.

הצבעוניות של חולצות חגיגיות למבוגרים נעה על סקאלה של לבן וצבעי שמנת, תכלת ירקרק ולאחרונה גם ורדרד וסגלגל. לעיתים מתווספים פסי סיכה (pin stripes, פסים דקיקים) בגוון דומה או ניגודי, המשווים לחולצה נופך קלאסי. יצרני חולצות הגברים המשובחות רואים בפסים אלה סוג של תקן איכות. חולצות אלו נמכרות ברשתות המשביר,H&O , ונדום, סקאל, מונסניור ועוד.

גם הצעירים לובשים חולצות חגיגיות, בהעדפה לדגמים נועזים יותר מבחינת הגיזרה (צמודות וקצרות יותר) והצבעוניות. אין להם בעיה להגיע לאירוע חגיגי בחולצת סאטן בוהקת, בהדפסי פרחים גדולים ובניגודיות צבעונית.

ז'אקטים, מעילים וחליפות

החליפה מזוהה עם לבוש מודרני לגיטימי לגבר הערבי הדתי. אנשי-ציבור מוסלמים, גם אלה המשתייכים לגופים דתיים (התנועה האיסלאמית, האחים המוסלמים ופלגים אחרים), חנוטים בחליפות מערביות לכל דבר ועניין, ולא בגלימות דתיות. עבור הערבי-הנוצרי, החליפה מבטאת סטאטוס תעסוקתי וסוציו-אקונומי, המתחבר לעיסוקו, למעמדו ולרצונו להשתייך לחברה המערבית, הנוצרית-אירופית. 

החליפות היותר נפוצות הן ברובן כהות, בגווני כחול כהה, אפור ושחור, עם עניבה או בלעדיה. חומרי-הגלם הם טוויד, צמר, קשמיר (מלאנז' של גוונים בסיבים) ותערובות, או כותנה, פשתן, משי, צמר קל ותערובות פוליאסטר בקייץ. בעלי האמצעים קונים את החליפות שלהם בבגיר, ונדום, בחנויות מעצבים (ורסאצ'ה ואחרים) בקניונים, או בבתי- אופנה בחו"ל. מעוטי יכולת יסתפקו בז'אקט צמר או עור. 

חליפת עסקים מחויטת היא פריט חובה במלתחתם של מבוגרים אמידים ויאפים צעירים. היא תפורה מאריג איכותי ויקר (צמר ותערובותיו), בצבעי אפור-שחור-חום נייטרליים. באריג מוטבעים מוטיבים קלאסיים של אידרת דג (Herringbone), פפיטה (אריגת משבצות קטנות), פרינס אוף וויילס (אריגת משבצות גדולות על רקע פפיטה) או פסי סיכה בהירים על רקע כהה.

חליפה זו נותנת מענה יעיל לפגישות עסקיות, לישיבות ולפעילות משרדית שוטפת. חליפת שניים או שלושה חלקים מאותו בד, משדרת יוקרה, רצינות, אחריות וחשיבות. בנוסף, היא פוטרת את בעליה מהתלבטות הבוקר בשאלה 'מה ללבוש היום?', מאחר ומה שנותר הוא להתאים חולצה לז'אקט.

רוב בתי-האופנה משתיתים את הקולקציות שלהם על מספר לא גדול של גזרות, שהן אבני-הבניין של הקולקציה. החליפות שלהן כמעט ואינן משנות את תוויהן: הגזרות לעולם תהיינה בקו קלאסי-שמרני, ביחסי אורך-רוחב קבועים עד קשיחים. המראה המחויט מקרין פרפקציוניזם, ומשליך בהתאם גם על הלובש.

הלבשה תחתונה

לבוש הלילה של הערבי-הנוצרי אינו שונה ככל הנראה מהותית מזה של הגבר הישראלי: בקיץ תחתוני בוקסר ללא חלק עליון, בחורף פיג'אמת כותנה או פלאנל המורכבת ממכנסיים מחוזקים בגומי וחולצת כפתורים רפויה. פיג'אמה שכיחה יותר בחדר השינה של המבוגרים; הצעירים ישנים במכנסי טריינינג וטי-שרט בלבד.

רוב הגברים שנשאלו במסגרת התחקיר, לא ידעו לנקוב בשם מותג התחתונים שהם לובשים ("כי אשתי קונה לי"). בירור קצר העלה, שאכן, הם מטילים את המשימה על רעייתם, וסומכים על טעמה ובחירתה.
במגירת חדר השינה שלהם נמצאו מאצ'תונים או תחתוני בוקר basic של דלתא, לודז'יה או סברינה.
הצבעים השולטים: לבן, שחור, אפור וכחול, בורדו וירוק כהה.

הצעירים הולכים על דגמים נועזים יותר, הן בהדפסים (ראש נמר על הישבן. תחתון מתוצרת דלתא) והן בצבע או בסוג האריג (תחתוני סאטן שקופים למחצה).

ביביליוגרפיה

ספרי עיון ומדע

  • דנצ'ו ארנון, כובעים בראש, כיסויי ראש בארץ ישראל, עם עובד, 1995.
  • (Elizabeth W. Robert F, Behind the Veil. In Dress & Identity, M. E. Roach-Higgins (ed.).1995. 

מילונים, לקסיקונים ואינציקלופדיות

  • תורמי ויקיפדיה (2008). שפם. ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית. אוחזר בתאריך 05:33, מרץ 25, 2008.
  • תורמי ויקיפדיה (2008). לבוש מסורתי. ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית. אוחזר בתאריך 12:49, פברואר 25, 2008.

כתבות ומאמרים בעיתונות

אתרי אינטרנט

ראיונות

  • ראיון עם יולה, גבי ודניס אעבליני, תושבי חיפה, 2006.
  • ראיון עם דר' נהאד חדאד, רופא בבי"ח רמב"ם בחיפה, 2006.
  • ראיון עם מריאנה, בת 40, תושבת שפרעם, עובדת כמזכירה בבי"ס, ועם אחייניתה פדואה, בת  20, תושבת שפרעם, 2006. 
  • ראיון עם מרסל כהן, מומחית בעיצוב בגדים למגזר הנוצרי, בעלת סלון כלות ובגדי ערב ברחוב הרצל בחיפה, 2006.

הערות שוליים

    הוספת תגובה




     

     

    * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של "אנשים ישראל" לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.