דרוג הערך:
מידת עניין
רמת דיוק
מידע מלא
חדשנות
הוסף דירוג לספר לא דורג

פרק 6: מי היה יהודה המקבי?

הלקת נרות חנוכה
הלקת נרות חנוכה
שרון הורנשטיין
קרית מוצקין
הדלקת חנוכיות בבית
הדלקת חנוכיות בבית
חיים קליגר
הדלקת נרות במשפחה חסידית
הדלקת נרות במשפחה חסידית
חיים קליגר
בית"ר עילית
הדלקת נרות חנוכה
הדלקת נרות חנוכה
אלי סגל
הדלקת נרות חנוכה
הדלקת נרות חנוכה
אלי סגל
הדלקת נרות חנוכה
הדלקת נרות חנוכה
אברהם יורמן
חיפה
המשפחה בהדלקת נרות חנוכה
המשפחה בהדלקת נרות חנוכה
מיכה לבנת
קיבוץ מזרע
חג חנוכה
חג חנוכה
צבירן אקסלראד
סופגניות ומאכלים מטוגנים לחג
חג חנוכה
חג חנוכה
רינה גראץ'
הדלקת נרות בחיק המשפחה
חג חנוכה
חג חנוכה
אלעד רוזנברג
שכונת אחוזה חיפה
יואל רפל


נוצר ב-11/29/2012

מי היה יהודה המקבי, שמעשי גבורתו הם אבני יסוד של חג החנוכה? דומה כי התשובה לשאלה זו מצויה, לפחות בחלקה, בשמו. יהודה המקבי ולא המכבי, שכן לדעת החוקרים שמו נגזר ממקבת (פטיש) ופירוש השם יהיה, אפוא, יהודה המכה, ההולם בפטיש. אורי סלע, בספרו 'מילה בסלע' מביא את הדעות בעד ונגד השינוי ממכבי למקבי ולהיפך. 'הטוענים לדעה זו (מקבי-י.ר.) יכלו לסמוך על סיפורה של יעל אשת הקיני, שמחצה במקבת וביתד את ראשו של סיסרא השיכור מרוב חלב. אבל חוקרים אחרים טוענים כי השערה זו מופרכת מעיקרה, מפני שלכלי הרס רציניים קוראים בעברית פטיש או מפץ, ככתוב בספר ירמיהו פרק נ"א 'מפץ אתה לי.....וניפצתי בך גויים'. המקבת לעומת זאת ,הוא כלי קטן של נגר או נפח', מכל מקום, על רוב חוקרי התקופה החשמונאית מקובלת הדעה כי יהודה היה מקבי וכך יש לכתוב את שמו.

ההיסטוריונים וחוקרי העיתים לא הרבו לעסוק באישיותו של המנהיג הצבאי. אין ספק כי יהודה, בנו של מתתיהו החשמונאי ממודיעין ,היה גדול המצביאים היהודים שפעלו בארץ ישראל משיבת ציון ועד מרד בר-כוכבא. ייתכן כי מיעוט העיסוק בדמותו של האיש נובע מחוסר האפשרות לאמת את דברי ההערכה שנכתבו עליו בספרי החשמונאים=המקבים. ובכל זאת, מותר לשוטט בכתובים ולנסות לרקום דמות יהודי היוצא מכפר קטן בארץ -ישראל כדי להלחם במעצמה עולמית.

משפחת יהודה המקבי הייתה משפחת כוהנים מוכרת ויש האומרים שנמנתה על החברה האריסטוקרטית. בני המשפחה נמנו עם משמר יהויריב, שהיה המשמר הראשון מעשרים וארבע משמרות הכהונה בבית המקדש. עובדת היותם ראשונים נתנה להם מעמד וייחוס בקרב החברה היהודית כולה.

כבר מנערותו היה ניכר ביהודה המקבי שהוא מפקד צבאי מבטן ומלידה. אביו מתתיהו פונה בצוואתו אל בניו ומבקש מהם למנות את יהודה למפקדם, שהרי הוא 'איש גיבור ובן חייל מנעוריו' (מקבים א,ב/סח). ייתכן שכך רואה את הדברים המחבר במבט לאחור,אך עובדה היא שלא שמעון הבכור, הוא שנתמנה למפקד אלא דווקא האח השלישי בגיל. ספר מקבים א מתאר בצורה פיוטית את גבורתו :"מכה באויב בכלי מלאכתו (אולי מקבת) דומה במעשיו לאריה וכפיר ומהלך אימה על עושי רע". את ניסיונו הצבאי רכש, ככל הנראה, בהיתקלויות צבאיות עם תושבי השפלה ועם השומרונים שהציקו ליהודים.

יהודה המקבי היה יהודי דתי שהקפיד מאד בקיום מצוות. הוא גילה נאמנות ללא סייג לחוקי התורה והיה מתפלל לפני כל קרב. 'הקיצוניות שלו' ,לדעת פרופסור אריה כשר, שהיה מומחה לתקופה החשמונאית ,'אינה צריכה להתפרש רק בקשר לגזירות השמד. מבחינה הלניסטית הוא היה אורתודוכס קיצוני ביותר'. יהודה המקבי היה גם בעל תודעה לאומית גבוהה מאד. כדי לעודד את לוחמיו ולהפיח בהם רוח קרב, היה נואם בפניהם על מקומם בשרשרת הגבורה היהודית, מאז ימי קדם ועד ימיהם הם. גם בשעת הקרב היה קפדן מאד בענייני משמעת ולא התפשר על קוצו של יוד בפקודה שנתן. אף שהיה זקוק לכל חייל לוחם לא היסס להוציא להורג אחדים ממפקדי צבאו שמצא שהפרו פקודה.

יותר מכל בולטת באישיותו המנהיגות הצבאית. פרופ' בצלאל בר-כוכבא, שכתב על 'מלחמת החשמונאים –ימי יהודה המכבי' (הוצאת יד יצחק בן-צבי,תש"מ), מתאר אותו כך: 'מספר תכונות אפיינו את המצביא היהודי: כוחו הגופני הרב ואומץ ליבו, יכולתו לכוון,להפעיל ולפקד על כוח פרשים' לכך, כמובן, ניתן להוסיף את כישרונותיו בהפעלת מערכות מודיעין, הטעייה ופיתיון ואת הגשמת הסיסמא 'אחרי', כפי שהוכיח בקרבות בית-צור ואלעשה.

רבים נהו אחריו. לוחמיו מוגדרים 'חסידים וגיבורי חיל', ואין ספק כי התאפיין בכריזמה בלתי רגילה. הוא נשא בקרבו תודעת שליחות לאומית שהוטלה על משפחתו, ועל-כן לא היסס לומר על שני לוחמים מפקדים כי אינם 'מזרע האנשים אשר ה' בחר בהם לתת בידם תשועה לעמו'. את תחושת השליחות הוכיח לא רק בשטח הצבאי. הוא גילה דאגה סוציאלית רבה למשפחות שכולות,ליתומים ולמשפחות העניים. כדי לסייע לקהל הנזקקים היה מחלק להם מהשלל שנלקח על-ידי צבאו.

כיצד היה נראה יהודה המקבי? בנקודה זו הכול פתוח לדמיון. ובכל זאת ,פרופ' אריה כשר,שבספרו 'כנען ,פלשת יוון וישראל' (הוצאת יצחק בן-צבי) הקדיש פרק נרחב לחשמונאים, מוכן לומר כי 'משאלת הלב מבקשת לראות אותו גבוה, זקוף, בלונדיני. צריך לזכור כי גובה היהודים שחיו בארץ ישראל היה רב ביותר, בממוצע משאר העמים בארץ'.
המצביא הערמומי והמדינאי המפוקח היה איש נשוי ואב לילדים. ניסיונות למצוא בו פגמים בתחומים אלו אין להם יסוד. אף שלא היה תלמיד חכם, הרי דבקותו באמונתו הביאה ליהדות את אחת משעותיה היפות . אין ספק שבזכות יהודה המקבי ומעשיו נתייחדה מלחמת החשמונאים וקיבלה משמעות סמלית בתולדות האנושות בכלל ובהיסטוריה היהודית בפרט.


מילות מפתח

חנוכה | יהודה-המכבי | מנהיגים-יהודיים | חשמונאים | מנהיגות-צבאית | מפקד | מנהיגות-צבאית

הערות שוליים

    הוספת תגובה




     

     

    * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של "אנשים ישראל" לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.