דרוג הערך:
מידת עניין
רמת דיוק
מידע מלא
חדשנות
הוסף דירוג לספר לא דורג

כדורגלנים ערבים בליגת העל – דף מידע

אוהדי סחנין
אוהדי סחנין
ישראל עוז
חוגגים את העפלת הקבוצה המקומית לליגת העל
מגרש כדורגל
מגרש כדורגל
אשרף עואודה
כפר כנא
מגרש כדורגל
מגרש כדורגל
אשרף עואודה
כפר כנא
מגרש כדורגל
מגרש כדורגל
אשרף עואודה
כפר כנא
אסף מידע עיבד וערך מוחמד חסדייה


נוצר ב-4/23/2012

ההיסטוריה של השחקנים הערביים

הופעה ראשונה

  • ההתחלה להופעת שחקנים ערביים בליגת העל - שנת 1974.
  • השחקן הערבי הראשון ששחק בליגת העל רפעת טוראק.
  • הקבוצה הראשונה שהיה לה שחקן ערבי הפועל תל אביב.

השמות הגדולים שמוכרים בתחום

  • רפעאת טורק
  • זאהי ארמלי
  •  וואליד בדיר
  •  נגוואן גר'ייב
  •  עבאס סוואן
  • אחמד סבע
  • מחמד גדיר
  • אבו אלבן
  •  אסמעיל אעמר
  • סלים טועאמה
  •  בירם כיאל

אחוז השחקנים הערביים בליגת העל במשך ההיסטוריה

בשנות ה-70 וה-80 הנציג היחיד רפעאת גימי טורק, בשנות ה-80 מצטרף זאהי ארמלי לטורק , בתחילת שנות ה-90 שחקן יחיד בשם אחמד מוסא יצג את המגזר בהפועל תל אביב, אחרי 1996 חל שינוי דרסטי ואחוז השחקנים הערביים עלה עם עליית הפועל טיבה לליגה הראשונה אז, לאחר מכן מגיע וואליד בדיר ונגוואן ג'ריב שני הכוכבים במכבי חיפה ובנבחרת ואפילו מגיעים לאירופה, ב-2002-2003 עולות שתי קבוצות לליגת העל מהמגזר הערבי ומאז התופעה הולכת ומתרחבת ושחקנים ערביים משתתפים יותר בליגת העל עד שהגיעו ליותר מ 50 ערבים בליגת העל.

 שחקנים ערביים בליגת העל נכון להיום

אבל כיום, כשיש יותר מ-50 ערבים בליגת העל, זו לא הפתעה גדולה". אבל ארמלי מדגיש כי "אסור לטעות - ההישגים של סבע ועמאשה מביאים כבוד גדול למגזר הערבי כולו".

שחקנים ערביים ששחקו בחו"ל

חלק מהשחקנים האלו שחקו בחו"ל ובקבוצות בינוניות כמו:
גל חדש של שחקנים מהמגזר הערבי בישראל החל לצמוח לקראת סוף שנות ה- 90', כאשר מגן-קשר הפועל פתח תיקווה בשם וליד באדיר ערך את משחק הבכורה בנבחרת (ב-05.08.1997), והמגן השמאלי ממכבי חיפה נג'ואן גרייב הצטרף אליו בייצוג המגזר הערבי בסגל הנבחרת (ערך את הבכורה בנבחרת ב- 18.03.1998). שני השחקנים הללו, באדיר וגרייב, היו גם השחקנים הראשונים אי פעם מהמגזר הערבי בישראל שיצאו לשחק מחוץ לישראל: באדיר חתם בוימבלדון (1999-2000), וגרייב באסטון וילה (1999-2001), שתי קבוצות ששיחקו בליגה האנגלית הבכירה, ובירם כיאל שמשק בליגה הסקוטית , אחד מחלוצי הדור הנוכחי והפריצה האדירה של השחקנים מהמגזר הוא בירם כיאל. קפטן סלטיק, שהגיע מהיישוב ג'דיידה עד למכבי חיפה ומשם למועדון הפאר הסקוטי ולנבחרת ישראל.

תופעה שהולכת ומתרחבת 

המצב העדכני והעתידי בליגות הבכירות ובנבחרת

ב‭2003-‬ כתב ד"ר מרק ורטהיים שב‭2015-‬ חצי משחקני הליגה הבכירה יגיעו מהמגזר הערבי. הסטטיסטיקה מוכיחה שהמחקר בדרך להגשמה. בנבחרת, בקבוצות, ובצמרת הכובשים: הם פה, והם פה כדי להשתפר. הסיבות להצלחה: מוטיבציה, צניעות ואין פלייסטיישן.

ב- 17.11.2010, במהלך משחק ידידות של נבחרת ישראל הצעירה (עד גיל 21) מול הנבחרת המקבילה של בלארוס, לעיני כ-200 צופים בלבד באצטדיון הסופרלנד בראשון לציון, התחוללה התפתחות שקטה אך משמעותית בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי כאשר בפעם הראשונה פתחו 5 שחקנים המשתייכים למגזר הערבי (סארי פאלח (19), טאלב טוואחה (18), חסן אבו זייד (19), מוחמד כליבאת (20), ופיראס מוגרבי (19) ועוד 2 שחקנים שותפו כמחליפים במהלך המשחק (מרואן קבהא (19) ושעבאן שאדי (18) בהרכבה של נבחרת לאומית המייצגת את הכדורגל הישראלי.

אמנם, זה נכון כי מדובר במשחק ידידותי של נבחרת ישראל הצעירה ולא הבוגרת, אך העובדה כי זה קרה במשחק רשמי של נבחרת ישראלית בכדורגל וכי אלו הם רק חלק משורה של שחקני דור העתיד בני המיעוטים שכבר בולטים בכדורגל הישראלי (כמו למשל: בירם כיאל, עלי עותמאן, ביבראס נאתכו, מוחמד גדיר, ויאם עמאשה, הישאם כיואן, ויקטור מרעי ועוד), מעידה בבירור על השינוי ההיסטורי המשמעותי המתחולל כיום בהשתלבותם של ערביי ישראל בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי.

הסיבות שגרמו לתופעה שהולכת ומתרחבת

אז מה גרם לשינוי הגדול כל כך? אין ספק שהמודרניזציה והפתיחות תרמו לכך, כמו גם שילובם של שחקנים רבים מהמגזר, שהיוו מודלים לחיקוי עבור הילדים. "להורים במגזר היום יש מחשבה אחרת ממה שהיתה פעם", טוען סואן, "הם למדו והבינו את העולם הזה. היום כל עובד בניין רוצה שהבן שלו יהיה כדורגלן ומוכן לתת את הנשמה שלו בשביל זה. היום אני רואה הרבה ילדים פה בסכנין שההורים שלהם לוקחים אותם למכבי חיפה לאימונים שלוש או ארבע פעמים בשבוע ונשארים איתם שם עד שמונה או תשע בערב אם צריך. הם מסתכלים על השחקנים שהתקדמו ועשו את הפריצה ומקבלים השראה. יש להם דוגמה".

סואן מצביע על נקודה נוספת ואומר: "אתה יודע, אפילו המאמנים הכי גדולים בעולם אמרו שכדי למצוא שחקנים מוכשרים צריך ללכת לרחוב ולמקומות עם התנאים הפחות טובים, ושם אפשר למצוא את השחקנים שיהפכו לטובים ביותר. עכשיו מתפתחים שנתונים מדהימים ואני בהחלט חושב שהשחקן הערבי רק יילך ויתקדם".

כיאל מספר על הדוגמה האישית שהוא נותן: "אתה יודע כמה הורים היו באים אליי הביתה? אתה יכול לשאול כמה שחקנים אני שלחתי למכבי חיפה. מתקשרים אלי אנשים, מבקשים עזרה, שואלים כמה כסף לבקש בקבוצות, וזה מראה כמה סומכים עלי ומה אני מהווה עבורם. אבא שלי אומר שאני עשיתי סוויץ' ענק לילדים אחרי שראו אותי. הרבה אמרו לאבא שלי שהם מוכנים שהבן יפסיד את בית הספר בשביל הכדורגל. אנשים מנסים לחקות את ההצלחה. פתאום אתה שומע מאנשים: 'הלכתי לאימון, חזרתי לאימון'. פעם זה לא היה ככה. אין לנו פה במגזר כדורסל, והמשחק הכי פופולארי בעולם ושל המיעוטים בכלל זה כדורגל. יש אנשים שאין להם שקל ורוצים לראות כדורגל. זה משחק לא של עני ולא של עשיר וכולם רוצים לקחת בו חלק".

סבע מוסיף: "המועדונים הגדולים, בין אם זה הפועל תל אביב או מכבי חיפה, פתחו בתי ספר ביישובים וכפרים ערבים או לידם, וזה נותן המון לילדים הקטנים שחולמים להפוך לכדורגלנים. הם מקבלים הכוונה נכונה ומקצועית ובכל שנה שתעבור יהיו יותר ויותר שחקנים מהמגזר".

טורק מסכים: "זה לא יאומן כמה אנשים במגזר חולים על כדורגל וכמה ההצלחה של השחקנים משפיעה עליהם. פתאום כולם מתחילים להיכנס לאינטרנט, פותחים טלויזיה ועוקבים בקנאות ממש אחרי הכדורגל, זה לא היה ככה פעם. זה גורם לכך שההורים מוכנים להשקיע הכל בעניין. הם באים, רצים, עושים הכל בשביל הכדורגל. הם ראו שהעסק הזה הוא שווה. פתאום ההורים מהמגזר הופכים להיות חברים של הורים יהודים והופכים להיות ממש חלק מהמשפחה שלהם. דברים שלצערי לא קורים אצלנו בחברה, מתאפשרים בזכות הכדורגל".

וולך גם מזהה את השינוי: "הקרבה של ערביי הצפון ליהודים נתן להם את הדחיפה לשחק כדורגל לצד היהודים, ובשנים האחרונות לשלוח את הילדים המוכשרים לשתי הקבוצות הבכירות: מכבי והפועל חיפה. כיום כ-40 אחוזים מהילדים במחלקות הנוער של שתי הקבוצות הם מהמגזר. דרך אגב, יש בתופעה נקודה בלתי רגילה שבה הילדים היהודים מתחברים ומתחילים להכיר מגיל צעיר את הילדים מהמגזר ונוצר קשר מאוד מעניין גם בין הילדים וגם בין ההורים של שחקנים מהמגזר".

וולך מוסיף ומספר על יתרונות נוספים: "האוכלוסייה במגזר הרבה יותר הומוגנית מאשר האוכלוסייה היהודית. אנחנו ערב רב של גזעים שונים והם תוצרי המזרח התיכון מזה זמן רב יותר. התוצאה היא שהם יותר אתלטים מהשכנים היהודים. הם גם יותר מהירים וחזקים פיזית. לכן המצטיינים שבהם שמגיעים לקבוצות היהודיות בולטים בשני הפרמטרים האלה ביחס לשחקנים היהודים. בנוסף, הכדורגל הוא אולי המקום היחיד שמעניק לתושבים הערבים שוויון זכויות מלא. חוץ מבית"ר ירושלים, הם יכולים לשחק בכל קבוצה וייבחנו רק לפי היכולת שלהם. לדעתי, בשנים הקרובות תופעת המעורבות של המגזר בכדורגל רק תגדל. תהיינה לפחות שתי קבוצות בעת ובעונה אחת בליגת העל ולדעתי גם יהיו 4-6 שחקנים מהמגזר בהרכב של נבחרת ישראל".

הקשר בין התקדמות הספורט במגזר להופעת שחקנים ערביים בליגת העל

נכון להיום רוב הקבוצות המובילות והמשקיעות בליגות הנמכות הן קבוצות ערביות מהצפון לדרום ,ופתיחת בתי ספר בכל מני כפרים ששיכים לקבוצות הגדולות בארץ כמו הפועל תל אביב ומכבי חיפה , כל זה מביא להתקדמות התופעה וגילויי כל מני כישרונות , ולא לשכוח עליית עוד ועוד קבוצות מן המגזר לליגה א ולליגה הארצית.

האפשרויות העומדות בפני השחקן הערבי

השחקנים במחלוקות הנוער של הקבוצות הגדולות או בקבוצות מושבם והשפעה להמשך דרכם 

אפשר להגיד שבגדול רובם גדלו במחלוקת הנוער של הקבוצות הגדולות וזה חלק מההצלחה שלהם וכך הסיכוי שלהם היה גדול על שחקן ערבי מוכשר ששחק בקבוצת הכפר שלו , אין ספק שהפער בין בתי הפר לכדורגל מורגש בין בית ספר של מכבי חיפה ובית ספר של גסר אלזרקא ,אבל הבדל זה ממש משמעותי כשמיגיעם כבר לגיל הנוער ,כך שהאמצעים והמתקנים והמקצועיות עושה את שלה ,נכון שיש כאלה כוכבים כמו זאהי ארמלי , אחמד סבע ,ועוד שתיים שלושה שחקנים שגדלו במחלוקת הנוער המקומית שלהם אבל לא כולם ממש כוכבים כדי שיוכלו לככב ויוגלו על ידי הקבוצות הגדולות בארץ , ולכן עדיין יש יותר סיכוי לילד שגודל בעיר או במחלקת נוער מוכבדת יותר סיכוי מזה שגודל בפוריידיס או בכפר קרע .

גילוי ע"י סקאוטרים

יוחנן וולך, שכיכב במכבי חיפה, הפועל חיפה ונבחרת ישראל בשנות ה-60 וה-70, תמיד נודע כשחקן דעתן ופעלתן במיוחד ומעורה גם כיום בשילוב השחקנים הערבים בליגות הבכירות. בשיחה מחו"ל הוא נזכר בקשיים שהיו בעבר: "אני זוכר שהייתי מעורב מאוד בהעברתו של זאהי ארמלי למכבי חיפה. ראיתי אותו במשחק אימון בין מכבי חיפה למכבי שפרעם בפברואר 1979 ויום למחרת כבר נסעתי לבקר אותו במקום עבודתו כדי לשכנע אותו לעבור למכבי חיפה. זה היה כמעט בלתי אפשרי ולקח שלוש שנים וחצי כדי לשכנע אותו לעשות את המעבר הכל כך מתבקש וחיובי מבחינתו. שחקן נוסף שמכה על חטא ומצטער על תקופה אבודה מבחינתו הוא מלך שערי הליגה, בצוותא עם עמאשה, אחמד סבע. חלוץ מכבי נתניה בן ה-31, שגדל במג'ד אל-כרום, בילה את רוב הקריירה שלו בליגות הנמוכות ובהפועל מג'ד אל-כרום, הפועל עכו (כשהייתה בלאומית) ובני לוד.

שחקנים שנכשלו בהמשך דרכם בקבוצות המבוגרים אחרי כיכובם בקבוצות הנוער של ליגת העל

כמובן למרות ההצלחה של כמה שחקנים ערביים בכל מני קבוצות אבל עדיין יש אכזבה וחוסר מזל לרבים שכן שחקנים אלו היו מוכשרים ומוצלחים בגיל הנוער בקבוצות שלהם ,אכזבתם של שחקנים אלו מתבססת על כל מני סיבות :שמתחילות מהמצב הכלכלי של המשפחה ועד לחוסר מזל , דוגמה לשחקן שהיה מלך השערים של מכבי חיפה בקבוצת הנוער אך לצעירנו היום הוא שחקן בליגה ג: מחמד אבו ערישה מכפר פוריידיס, שחק ופתח בהרכב של קבוצת הנוער וכבש שערים אך לא השתלב בקבוצת הבוגרים של מכבי חיפה מכל מני סיבות.

שחקנים ערביים בנבחרת

השחקן הראשון ששותף בנבחרת

רפעאת טורק הערבי הראשון שזכה לשחק עבור נבחרת ישראל הלאומית ולייצג את המדינה על המשחקים האולימפיים.

שחקנים ערביים שהשתתפו בנבחרת

מספר השחקנים הערביים שהשתתפו בנבחרת הוא הולך וגדל ולא רק שהוא גדל אלא גם שנוצר מצב שבמשחק אחד נכנסים לתוך הסגל יותר משלושה שחקנים ערביים בו זמנית, נזכיר רק שמות של כמה מהם מהשחקן הראשון עד לכוכב האחרון של סלטיק הסקוטית. 

  • רפעאת טורק מס' הופעות בנבחרת: 33
  • זאהי ארמלי מס' הופעות בנבחרת: 28
  • נגואן גרייב מס' הופעות בנבחרת: 18
  • וואליד באדיר מס' הופעות בנבחרת:74
  • בירם כיאל מס' הופעות בנבחרת: 11  

ספורט ופוליטיקה

קבוצות שלא קלטו עד היום שחקנים ערביים

יובל נעים מבחינתו היה שמח מאוד לקלוט את החלוץ, אבל גם הוא מיישר קו. “גדיר שחקן מצוין”, הוא מדגיש, “יש לו יכולות מוכחות ואני לא מכיר מאמן שלא היה רוצה שחקן כמוהו. אבל בנוגע לבית”ר יש עוד כמה דברים לפני כן. לפי רוח המועדון בית”ר עדיין לא בשלה לקבל לשורותיה שחקן ערבי, ואני מקבל את רוח המועדון.(אתר הארץ,  2012).

הקבוצה שקלטה הכי הרבה שחקנים ערביים במשך ההיסטוריה

מכבי חיפה , תחילה מהחלוץ המפורסם זאהי ארמלי ועד היום שהיא קולטת 4 שחקנים ביחד : מחמד גדיר, עלי עותמאן, טווטחה, ועמאשה מהגולן.

 קבוצות ערביות בליגת העל

הקבוצות הערביות ששחקו בליגה הראשונה בישראל (ליגת העל)

לאחר שסיימה במקום הראשון בליגה הארצית (הליגה השנייה דאז), הייתה זו הפועל טייבה לקבוצה הראשונה מן המגזר הערבי שהעפילה לליגה הראשונה בישראל, ובסיומה של עונת הכדורגל 2002-2003, שתי קבוצות מהמגזר הערבי בישראל (מכבי אח"י נצרת ואיחוד בני סכנין) עלו מהליגה השנייה (ליגה לאומית), ובפעם הראשונה שיחקו במקביל שתי קבוצות של המגזר הערבי במסגרת הליגה הראשונה (ליגת העל) בישראל. למעט חלק מאוהדי בית"ר ירושלים הידועים בדעתם הקיצונית כנגד השתלבותן, ניתן לומר כי הקבוצות זכו לסימפטיה רבה בקרב כלל הציבור היהודי.

הקבוצה הערבייה הראשונה ששחקה בליגת העל

עם פתיחתה של עונת הכדורגל בישראל בקיץ 1995-1996, התרחשה לה היסטוריה משמעותית בליגת הכדורגל הבכירה בארץ (אז נקראה הליגה הלאומית) בפרט ובכדורגל הישראלי ככלל. לאחר שסיימה במקום הראשון בליגה הארצית (הליגה השנייה דאז), הייתה זו הפועל טייבה לקבוצה הראשונה מן המגזר הערבי שהעפילה לליגה הראשונה בישראל.

 ההשג הרשמי הכי גדול לקבוצות הערביות

בעונתה הראשונה בליגת העל, זכתה קבוצת בני סכנין בגביע המדינה (לאחר ניצחון בגמר על הפועל חיפה, 1-4), והייתה לקבוצה הערבית הראשונה בישראל שזכתה בתואר כלשהו.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

 

ביביליוגרפיה

 


מילות מפתח

שחקנים-ערבים | ליגת-העל | נבחרת | ספורט | כדורגל | סקאוטרים | קבוצה-ערבייה

הערות שוליים

    הוספת תגובה




     

     

    * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של "אנשים ישראל" לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.