דרוג הערך:
מידת עניין
רמת דיוק
מידע מלא
חדשנות
הוסף דירוג לספר לא דורג

כנסיית הנזארינים - נצרת

ליקוט וכתיבה: רודריגו קרדוסו.
עריכה: חיננית יואלי.

נוצר ב-1/19/2011

מיקום

הכנסייה שוכנת ברחוב סיינט פאול VI 6021 על 60, נצרת.

רקע

הכנסייה הנזארינית שייכת לעדה הנוצרית הפרוטסטנטית שהוקמה כתגובה לתנועה המטודיסטית במאה ה-19 בארה''ב. היום היא העדה הגדולה ומשמעותית ביותר בתנועה זו ופרוסה בכל רחבי העולם. ה"אספה הכללית" הראשונה, שמסמנת את תחילתה הרשמית כעדה מבוססת ומקובלת בין עדות אחרות, התקיימה בשיקגו, באוקטובר 1907.

העדה קיבלה לראשונה את שמה בשנת 1919 בעקבות המלצה של ד''ר ג'וסף אוידני, דמות מרכזית בין מייסדי העדה. המילה "נזארן" מגיעה מהתיאור על ישוע, שהיה בן העיר נצרת – והיה "נזארן" (מתי פרק ב פסוק 23. ביוונית המילה "נזוראיוס" דומה במשמעותה למילה העברית "נזיר"), קהילת המאמינים בישוע כמשיח במאה הראשונה נקראה על שם זה או על שם המילה "משיחים".

עוד לפני שהוקמה העדה, העיקרון לפעול בארצות אחרות היה נוכח בין המייסדים, וכבר בשנת 1908 היו כנסיות בקנדה ופעולות מסודרות בהודו, שוויץ, יפן, אפריקה המרכזית וסין. בשנת 1920 שליחויות החלו להגיע גם לא"י, וב-1922 הוקמה הכנסייה הנזארינית הראשונה בירושלים.

למרות שהכנסייה בנצרת הוקמה רק בשנת 1960, הפעולות בעיר החלו דרך קבוצות קטנות ללימודי התנ"ך והברית החדשה, שבדרך כלל התקיימו בבתים של המקומיים. בניין הכנסייה נבנה לאחר שהאמונה התבססה בקרב קהילת הנאמנים לה. הבנייה התאפשרה מתרומתן של שלוש משפחות אמריקאיות – משפחת מורגן, משפחת הונטר ומשפחת בראונינג – אשר שיתפו פעולה עם נוצרים ארמניים מקומיים למען הקמת הכנסייה. כמו כן התקיים שיתוף פעולה בין מתנדבים שהגיעו מארצות שונות בכדי לעזור בבניית הכנסייה לבין המקומיים. תהליך הבנייה הסתיים בסוף שנת 1960.

משנת 1960 עד שנת 1991 מנהיגות המקום הייתה בידיים זרות. אנשים היו מגיעים לפרקי זמן קצרים בשליחות, בעיקר מארה"ב, ובדרך כלל אחרי שנה או שנתיים היו מחליפים את מיקום שליחותם לארצות אחרות במזרח התיכון.
בשנת 1991 רועה קהילה (הסמכות הרוחנית) מקומי ראשון הגיע לכנסייה. היה זה בוטרוס גריב אשר היה חלק מקהילת המתפללים כבר בזמנו כנער, וקיבל את תפקידו כרועה קהילה לאחר שסיים את הלימודים באירופה. היה זה בעצם סוף תהליך התבססות הכנסייה המקומית בנצרת.

רועה הקהילה הנוכחי, נאזר טומא, קיבל את תפקידו בשנת 2000 והחליף את נביל סמר. נאזר טומא, רועה הקהילה המקומי השלישי, נולד בנצרת וקיבל את אמונתו הפרוטסטנטית כנער במפגשי הכנסייה. לפני תקופת כהונתו הכנסייה עברה תקופה קשה, ונוכחות המתפללים באספות השבועיות ירדה לכמעט 10 אנשים, כך שהבניין הגדול רוב הזמן נותר ריק. כאשר הנכבד טומא הגיע, התחיל תהליך התפתחות משמעותי מאוד. שיפוצים רבים בבניין ובסביבתו היו השינויים הראשונים, מכיוון ש"המקום היה כמעט נטוש ולא מטופל כלל, השיפוצים החזירו את הכבוד של הכנסייה לעיני תושבי נצרת" מתאר טומא.

ההתפתחות הפיסית קדמה להתפתחות הרוחנית והחברתית, והיום הכנסייה הנזארינית בנצרת נמצאת במקום השני מבין הכנסיות הפרוטסטנטיות בקרב הערבים בא"י, והיא מונה כ-200 חברים המתאספים בתדירות שבועית.

בין הפעולות החשובות שהתבצעו ע"י הכנסייה, בשנת 1985 הוקמה החשובה ומרכזית ביותר: גן ילדים שמשרת קרוב למאה ילדים מקומיים, ונחשב כאחד הטובים ביותר באזור. פעולה זו מחברת את הכנסייה לחיי היום יום של האוכלוסייה. הרצון להיות רלוונטיים, מוביל את קהילת המתפללים ואת מנהיגיה להתחבר בצורה יוצאת מן הכלל לתושבי נצרת. למשל, נכבד טומא מעביר כמחצית מזמן עבודתו בביקורים בבתי חולים, בתים פרטיים ובעוד אירועים סוציאליים חשובים לחיי האוכלוסייה.

תיאור המבנה החיצוני והפנימי

מתחם הכנסייה מוקף גדר אבן נאה. כאשר נכנסים פנימה ניתן לראות את מספר המבינים של הכנסייה. חלק מהמבנים מצופים אבן וחלקם מטויחים באופן פשוט. האזור כולו מטופח ומוקף בעצים ירוקים ורעננים. בחצר ממוקמים גם מתקני שעשועים עבור הילדים וכן מגרש חניה לבאי הכנסייה.

האולם הפנימי גדול ומתאים לכ-200 איש. קירות האולם מעוטרים קישוטים ותמונות המזכירים את סיפורי התנ"ך והברית החדשה, דגלים בערבית ובעברית המכריזים את אמונתם של המתפללים. חלונות הויטראז' מעוטרים בכארבעה או חמישה צבעים שונים. הבמה ממוקמת מקדימה, ומולה שורות של ספסלים. כלי נגינה מוצבים על יד הבמה. בניגוד לכנסיות מסורתיות אין במקום תשמישי קדושה, מכיוון שעיקרון זה לא מקובל ע"י המאמינים בכנסייה זו. ספר הבריתות (התנ"ך והברית החדשה) פתוח על הבמה.

מאחורי האולם הגדול נמצא "חדר ההתחברות" – עם מטבח, שירותים, וכמה שולחנות פינג-פונג. מאחורי הבניין הראשי שוכנות כיתות הלימוד של גן הילדים. בניין גן הילדים בעל שלוש קומות, בכל קומה כשלוש כיתות, הבניין מכיל גם חדר ספורט וחדרי מורים. מעל בניין הגן נמצאת דירתו של רועה הקהילה.

פעילות כיום

המתפללים מתאספים בימי ראשון לאספת לימוד והשתחוות מרכזית. בימי שלישי הצעירים מתאספים להתחברות ולימוד התנ"ך והברית החדשה. בימי רביעי מתקיימים מפגשי תפילה. בימי שישי מתקיימים שיעורים כללים בתנ"ך ובברית החדשה.
בנוסף מתקיימות טבילות מים (טקס שמאמת את הבחירה ללכת בעקרונות הפרוטסטנטיות, מתקיים כאשר אדם כבר מבוגר ולכן מסוגל לבחור, בניגוד לנצרות המסורתית בה הטקס מיועד לילדים), חתונות ולוויות, מפגשי תפילה מיוחדים, אספות למען התחברות לקהילות פרוטסטנטיות אחרות וקהילות של יהודים משיחים (יהודים שמאמינים בישוע כמשיח ישראל, ולא מאבדים את זהותם כיהודים. הם ממשיכים להתחבר אל המסורת היהודית לעומת הנוצרית וחיים בעקבות החיים של ישוע עצמו שהיה יהודי).

מכיוון שהתפתחות הכנסייה מתקיימת בקרב המשפחות המקומיות, ניתן להשוות את יחס הגילאים השונים בין חברי הכנסייה ליחס הגילאים בתוך המשפחות ערביות בעיר. כמעט מחצית מחברי הקהילה בגיל צעיר, בין 15 ל-35. רבע מהמתפללים מבוגרים יותר, ורבע ילדים.

בכדי להבין בצורה ברורה את טיב קהילת המתפללים, יש להבין את התמונה הגדולה לגבי הקהילה בא"י. לפי נתונים של ה'לשכה המרכזית לסטיסטיקה', אוכלוסיית הערבים מהווה 20.3% מהאוכלוסייה הישראלית, ומתוכם 19.8% מוסלמים ו-2.19% נוצרים מסורתיים. רק 0.01% מהאוכלוסייה בא"י נוצרים פרוטסטנטים. לכן, הם נחשבים כמיעוט בתוך מיעוט, דבר שמאוד משמעותי בהתייחסות לקהילת המתפללים.

למרות שרוב האנשים השייכים לכנסייה במקור נוצרים אורתודוכסים יווניים, מאוד חשוב להם להבדיל עצמם מהנוצרים המסורתיים. הם בחרו באמונה הפרוטסטנטית מכיוון שהיא משנה את כל תחומי חייהם, ועל כל אחד להחליט עבורו באיזו דרך ללכת, בניגוד לכנסיות המסורתיות שבהן יורשים את אמונת האב. בכדי לזהות את עצמם, הם משתמשים בביטוי "מאמין", במקום "נוצרי", על אף שהם נוצריים במובן הבסיסי של המילה. ביטוי זה מקובל גם בין הנוצרים מרקע מסורתי, שגם מזהים את הפרוטסטנטים כ"מאמינים".

לאחרונה הכנסייה עוברת התפתחות פנימית, ומספר משמעותי של מתפללים מתווסף לקהילה. אלה בעצם דור ראשון של מאמינים במשפחתם, ובהם מתחיל תהליך מדהים בחשיבותו של שינוי ביחסים החברתיים של המתפללים והלאה אל הדורות הבאים.

ביביליוגרפיה

  • אתר כנסיית הנזארינים במזרח התיכון. תאריך כניסה: אפריל 2010.
  • אתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. תאריך כניסה: אפריל 2010. House
  • לינדל בראונינג, מפקח הכנסיות הנאזריניות במזרח התיכון.
  • נאזר טומא, רועה הקהילה בכנסיה הנאזרינית.
  • Wikipedia contributors (2010). Church of the Nazarene. Retrieved April, 2010.
  • Hullard, Alison. Living Stones Pilgrimage.
  • Mansour, Atallah. Narrow Gate Churches, Pasadena, Hope Publishing 

מילות מפתח

פרוטסטנטים | נצרת | נוצרים | אמונה | ערבים | ברית-חדשה | נזארינים | כנסיית-הנזארינים | נאזר-טומא | לידנד-בראונינג

הערות שוליים

    הוספת תגובה




     

     

    * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש של "אנשים ישראל" לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.